شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه اجتماعی- بنیامین صدر: افزایش نرخ بیکاری و مشکلات ناشی از تورم روز افزون و دشواری‌های فراهم کردن زمینه‌های حداقلی برای ازدواج همچون ارائه انواع و اقسام وام‌ها، سبب شده که بنیان خانواده یا پا نگیرد یا با در گرفتن بادی فروبریزد.

با این حال معاون فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان با اعلام خبر ارائه طرحی با عنوان ازدواج نیمه مستقل، گفت: خانواده‌ها نسبت به ازدواج‌های نیمه مستقل هراس ‏دارند و اینگونه تصور می‌کنند که در ازدواج‌های نیمه مستقل ممکن است طرف مقابل جا بزند.

لذا ‏فکر می‌کنند ‏هر چه سریع‌تر وارد زندگی شوند جلوی فرار جوان از مسئولیت زندگی را می‌گیرند اما آمار ‏بالای طلاق در ‏سال‌های اول زندگی نشان داده که این راه‌حل خوبی نیست؛

یعنی اگر فرد نخواهد مسئولیت ‏بپذیرد می‌تواند فرار ‏کند و طلاق در همان سال‌های ابتدایی زندگی صورت ‌گیرد.

علی‌اکبر عصارنیا با بیان ‌اینکه در حال حاضر 13 میلیون جوان در آستانه ازدواج قرار دارند، افزود: ازدواج نیمه ‏مستقل دوران عقد طولانی است، دختر و پسر در دوران عقد به سر می‌برند و برای همان دوران عقد ‏برنامه‌ریزی می‌کنند؛

بدین ترتیب در واقع دوران عقد فرصتی است که برنامه‌های خود را اجرایی کرده و ‏برای زندگی مشترکشان برنامه‌ریزی کنند؛ به این صورت دیگر ازدواج به تأخیر نمی‌افتد. ‏

به گفته عصارنیا طرح ازدواج‌های نیمه مستقل در حال پیگیری است و هنوز کامل نشده است. ‏

پیش از این نیز حاج‌علی‌اکبری، رئیس سازمان ملی جوان با تأکید بر برنامه‌ریزی برای ازدواج جوانان گفته بود که‌ ازدواج جوانان از اولویت‌های برنامه در سال‌جاری است و باید دستگاه‌ها ذیل مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان گزارش دهند تا بعد از آن این ستاد بتواند به جمع بندی و ارائه گزارش نهایی دست یابد.

در همین حال ستار هدایت، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه طولانی شدن مدت عقد به نسبت دوران تجرد بهتر است، گفت: این موضوع نسبی است در بعضی از مواقع نیز درصورتی‌که شرایط تشکیل زندگی مشترک وجود دارد طولانی شدن مدت عقد به مصلحت نیست. 

احمد دستغیب، عضو فراکسیون جوانان مجلس هم با بیان‌اینکه طرح ازدواج نیمه مستقل تبعات منفی به همراه دارد، تأکید کرد: مسئولان سازمان ملی جوانان باید نسبت به مطرح کردن این طرح و همچنین افکار عمومی پاسخگو باشند.

دستغیب گفت: از سازمان ملی جوانان تعجب می‌کنم که در برخی مواقع طرح‌های عجیبی مطرح می‌کنند. یکی از این طرح‌ها که در رسانه‌ها نیز بازتاب داشته، طرح ازدواج نیمه مستقل است.

کد خبر 67194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز